مقايسه بازار و برندهاي فعال در زمينه پيتزا در ايران و جهان
بررسي سهم بازار پيتزا در صنعت فست فود
برند
پيتزا ، محبوب ترين غذاي فست فود در جهان
بيش از 5 ميليارد پيتزا سالانه در جهان مصرف ميشود!
اندازه بازار جهاني فست فود در سال 2019 حدود 648 ميليارد دلار كه با احتساب نرخ رشد مركب سالانه در 2027 به 932 ميليارد جهان ميرسد
ارزش بازار پيتزا در سال 2021 حدود 132 ميليارد دلار پيش بيني شده ، ولي به طور كلي 27 تا 30 درصد از بازار فست فود را در اختيار دارد
اندازه بازار فست فود در ايران براساس آمار 1396 ، حدود 16 هزار ميليارد تومان
10 فرانچايز برتر پيتزا در جهان
PIZZA HUT ( +18,000 Franchise )
DOMINO’s ( +15,000 Franchise )
PAPA JOHN’s ( +5,000 Franchise )
LITTLE CAESER’s ( +5,000 Franchise )
MARCO’s PIZZA (+800 Franchise)
HUNGRY HOWIE’s ( +550 Franchise )
PIZZA EXPRESS ( +550 Franchise ) ( UK , EU , CH , KW , PH , …)
PIZZA PIZZA ( +500 Franchise ) (All located in Canada )
KOTIPIZZA ( +290 Franchise ) ( All located in Finland )
PIZZA CELENTANO ( +150 Franchise ) ( All located in Ukraine )
فرانچايزهاي موفق كانسپت Pizza by slice
FreshSlice pizza : فرانچايز كانادايي از اواخر دهه 90 شروع به فعاليت نموده و بيش از 70 شعبه دارد
Pizza me : فرانچايز مجارستاني از 2013 شروع به فعاليت كرده و نزديك به 30 شعبه دارد.
Slices USA: فرانچايز آمريكايي از سال 2019 شروع به فعاليت كرده ، بيش از 5 شعبه دارد و به سرعت در حال گسترش است.
SPONTINI : فرانچايز ايتاليايي كه تاسيس آن به 1953 برميگردد. كه بيش از 35 شعبه در سراسر ايتاليا ، چند شهر بزرگ ژاپن ، سئول پايتخت كره جنوبي و كويت دارد.
بنچ مارك برندهاي معتبر ايران و جهان
Domino’s Pizza
رهبر و صدرنشين صنعت پيتزا در جهان با بيش از 3.5 ميليارد دلار درآمد سالانه در سال 2020 .
Domino’s با ايجاد زنجيره تامين كاملا اختصاصي ، راه اندازي شعب با كمترين هزينه و سرعت در ارائه خدمات دليوري توانسته است كه در رقابت با سايرين گوي سبقت را ربوده و پيشتاز باشد. كمپين 30mins delivery guarantee معروفترين كمپين اين برند است كه نقش بسزايي در ايجاد اعتماد و جذب مشتري داشته است.
در زمينه استراتژي فروش و ماركتينگ اصلي ترين سياست اين برند را ميتوان قيمت گزاري اقتصادي و پايين دانست.
Pizza Hut
اين برند بزرگترين و قديمي ترين فرانچايز پيتزا را دارد.
درآمد سالانه اين فرانچايز در سال 2019 بيش از 2 ميليارد دلار ميباشد.
در بحث استراتژي فروش و ماركتينگ ، منوي بسيار متنوع با آيتم هاي مختلف اصلي ترين مزيت رقابتي است كه Pizza hut ايجاد كرده است.
تاكيد بر تخفيفات و پروموشن هايي كه به صورت آنلاين به مشتريان ارائه ميشود ، و توجه به وقت شناسي و سرعت در دليوري سفارشات ديگر استراتژي است كه اين برند در رقابت با ساير برندها پيش گرفته است.
بد نيست بدانيم Stuff crust از ابداعات pizza hut است.
PAPA JOHN’s
سومين فرانچايز بزرگ پيتزا در جهان با درآمد 1.8 ميليارد دلاري در سال 2020 .
مزيت رقابتي كه اين برند با دو رقيب اصلي خود كه پيشتربه آنها پرداختيم ، ايجاد كرده است ، استفاده از مواد اوليه بسيار با كيفيت و كاملا تازه است.
به عنوان مثال گوشت ها و اقلام پروتئيني مصرفي بدون مواد نگهدارنده هستند.
نكته مهم موفقيت اين برند ، به نظر بسياري از كارشناسان خود شخص موسس اين برند آقاي
John Schnatter هست ، كه علاقه ايشان به محصولات برند و كنترل كيفي مستقيم ، تضمين كيفيت محصولات و اطمينان مشتريان است.
Little Caesars
از ديگر فرانچايز هاي بزرگ ميتوان به اين برند اشاره كرد.
استراتژي فروش و ماركتينگي كه اين برند در پيش گرفته 4 مسير كلي دارد:
به حداقل رساندن مدت زمان تحويل سفارش مشتري.
2- سايز بندي و استايل پيتزا ، مواد اوليه براي تاپينگ كاملا محدود است . همين موضوع زمان و هزينه هاي آماده سازي و نگهداري را كاملا كاهش ميدهد.
3- هرچه پيتزا بزرگتر ارزانتر، دليل اصلي را ميتوان افزايش سرعت در چرخه تامين مواد اوليه باشد.
نكته مهم ديگر در قيمت گذاري براي آيتم هاي منو رند بودن اعداد و ساده بودن رقم است، كه مقداري فرآيند آموزش را آسانتر ميكند.
4- استفاده از مغازه هاي كوچك ، تا هزينه ثابت ، راه اندازي ، پرسنلي و ... را كاهش دهد.
PAPA MURPHY’s
پاپا مورفي ، ديگر فرانچايز بزرگ پيتزا در جهان ميباشد.
از سال 1995 تا كنون فعاليت خود را با كانسپت take and bake را در ايالات متحده ، كانادا و امارات متحده عربي با بيش از 1500 شعبه دارد.
كانسپت اين مجموعه take and bake ، به اين صورت است كه مشتري ميتواند كراست پيتزا ، مواد تاپينگ و مقدار آنها را كاملا سفارشي سازي كند. هيچ پختي در شعبه ها صورت نميگيرد و پس از آماده سازي سفارش و تحويل به مشتري ، در منزل توسط خود مشتري پخت خواهد شد.
پيتزا فروشي هاي با اين كانسپت ، براساس تحقيقات Nation’s Restaurant News ، هزينه اجرايي كمتر ، فضاي كمتر ، تجهيزات كمتر و در نهايت هزينه تمام شده كمتري براي مشتريان دارند.
پنجمين فرانچايز بزرگ ايالات متحده ميباشد، كه درآمدي بيش از 800 ميليون دلار در سال به دست ميآورد.
پاپا مورفي داراي منويي شامل ، انواع پيتزا تا سايز بسيار بزرگ ، سالاد ، دسر و نوشيدني هاي غير الكلي ميباشد.
Marco’s Pizza
پيتزا ماركو ، مجموعه فرانچايز آمريكايي – ايتاليايي ، داراي بيش از 1000 شعبه در ايالات متحده ، باهاماس ، پورتوريكو و هند ميباشد كه توسط يك خانواده مهاجر ايتاليايي در سال 1978 تاسيس گرديده است.
پيتزا ماركو ، در ليست 100 پيزارياي برتر آمريكا قرار دارد كه توسط Pizza Today اعلام ميشود.
درآمد اين مجموعه در سال 2020 بالغ بر 3 ميليون دلار است و 20000 پرسنل در شعب آن مشغول به كار هستند.
اكثر شعب ماركو به صورت دليوري و بيرون بر فعاليت ميكندد ، هرچند كه شعبي براي سرو داخل سالن نيز توسط اين مجموعه احداث گرديده است.
تنوع محصول در اين مجموعه شامل : انواع پيتزا ، ساندويچ ساب ، چيكن وينگز ، سالاد ، نان هاي پنيري و... ميباشد، كه همه اينها داراي دسنور اختصاصي و خانوادگي ماركو است.
وجه تمايز پيتزا ها و ساير محصولات ماركو در خاص و ويژه بودن آنهاست كه در هيچ جاي ديگر مشابه آنها را نمي توان يافت.
Hungry Howie’s
هانگري هاويز ، يازدهمين فرانچايز بزرگ ايالات متحده است.
تاسيس اين مجموعه به سال 1973 برميگردد و در حال حاضر داراي بيش از 550 شعبه فعال در سراسر ايالات متحده ميباشد.
منوي اين رستوران شامل : انواع پيتزا ، ساندويچ ساب هاي با استايل كالزون ، چيكن وينگز ، سالاد و براوني هاي مخصوص هاويز است.
ويژگي منحصر به فرد اين مجموعه ، به عنوان اولين ارائه دهنده پيتزا با كراست هاي طعم دار در دنياست. طعم هايي مثل ، كره اي ، كره – پنيري ، رنچ ، كنجدي و ...
اين مجموعه كمپيني را از سال 2009 براي مبارزه با سرطان سينه آغاز كرده كه به ازاي هر پيتزا ، مبلغي به عنوان كمك به موسسات مربوطه اهدا ميشود.
درآمد سالانه اين مجموعه بالغ بر 280 ميليون دلار در سال است. (2009)
MOD
ماد ، مجموعه رستوراني با بيش از 500 شعبه در ايالات متحده و يك شعبه در كانادا ، يك رستوران با كانسپت Fast Casual است.
در اين كانسپت ، فضاي نشستن وجود ندارد و مشتريان ماندد بسياري از رستورانها ديگر فضايي براي صرف غذا ندارند ، اما توجه بيشتر بر روي كيفيت غذا و نحوه ارائه آن ميباشد. مواد اوليه تازه ، سفارشي سازي و طبخ در مقابل مشتري از ديگر ويژگي هاي اين كانسپت است.
خمير ارگانيك و استفاده از فر سنگي كه با دماي 425 درجه سانتي گراد ، پيتزا را ظرف 3 دقيقه براي شما آماده مي سازد.
سرعت بالاي سرويس دهي وجه تمايز مجموعه ماد است.
طراحي شعب ماد ، Family friendly و بر اساس موقعيت محلي ميباشد.
سياست كاري مجموعه ماد در قبال توجه فوق العاده به پرسنل و حقوق و مزاياي آنها باعث شد تا رتبه 7 بهترين مكانهاي براي كار توسط مجله Fortune را از آن خود كند.
درآمد سالانه اين مجموعه بالغ بر 380 ميليون دلار در سال مي باشد.
California Pizza Kitchen
كاليفرنيا پيتزا كيچن ، يكي از بزرگترين مجموعه فرانچايز هاي دنيا hست.
زير مجموعه اي از گروه مواد غذايي Kraft Heinz با بيش از 250 شعبه در سراسر ايالات متحده و ساير نقاط جهان.
اين مجموعه به خاطر ابداعات خاص و غير معمول در ارائه تاپينگ و خمير پيتزا در جهان شناخته شده است كه از جمله ميتوان به ارجينال باربيكيو چيكن ، جامائيكائين و ... اشاره كرد. تنوع بالاي محصولات از ديگر ويژگي هاي اين مجموعه رستوران است.
تعداد پرسنل فعال در اين مجموعه حدود 14000 نفر مي باشد.
SPONTINI
- اين برند ايتاليايي مغازه هاي خود را به تناسب كارايي و موقعيت هويت مستقل داده است.
شعبه هاي با قابليت سرو شدن غذا در داخل ، طراحي داخليشان با رنگ قرمز صورت گرفته ، شعبه هاي كوچك و صرفا بيرون براي طراحي داخليشان از رنگ سياه استفاده شده است.
همچنين تمام مواد مصرفي اين برند با پكجينگ اختصاصي خودشان استفاده مي شود.
KOTI PIZZA
- اين برند فنلاندي تمامي مواد اوليه و مصرفي را از داخل كشور تامين مي كند.
نكته ديگر خودروهاي دليوري اين برند مجهز...
ادامه مطلب
برچسب: